Thursday, June 7, 2007

Första doppet

Nu ska jag berätta om mitt första dopp.

Det var häromdan.
Först hjälpte jag husse att hämta vatten ur bäcken.
Han skulle ha det till vinbärsbuskarna.


Sen lekte vi en stund tills vi blev riktigt varma.


Då sa husse: Ska vi bada, Mozart!
Javisst sa jag. Vi sprang nerför ängen -


- och över bäcken till badplatsen.



Det här är sjönnen, sa husse på vårt eget språk.


Kom då Mozart, lockade husse



Och då provade jag att kliva ut lite i det kalla blöta,
men jag förstod inte riktigt varför.




Då visade husse hur man gör när man badar.
Men jag tyckte det var säkrast att sitta torr och titta på.



Fast när vi sen skulle gå upp från badet,
snubblade jag på spången
och ramlade plums ner i djupa bäcken.

Jag blev blöt men inte så rädd
för husse fiskade upp mig med en gång.

- Bada..? Njaa, jag vet inte..

2 comments:

Anonymous said...

Vilken fin liten historia om Mozarts första dopp. Vi har läst och kommer att tänka på när Ture ramlade ner i samma bäck.

/Lina, Edith och Ture

Anonymous said...

Vilken fin liten historia om Mozarts första dopp. Vi har läst och kommer att tänka på när Ture ramlade ner i samma bäck.

/Lina, Edith och Ture